Élisabeth Décultot

CNRS Research Director Born in 1968  

Courriel

Research Themes

  • History of art historiography and aesthetics in Germany (18th-20th century)
  • European exchange in the field of the artistic discourse: reception, circulation, translation
  • History of the methods of reading and note-taking in the modern scholarship
  • Methodology of transfer studies and “histoire croisée”

 Background

  •  2004: Habilitation thesis (“Habilitation à diriger des recherches”, Université Paris 8)
  • 1995: PhD in German studies (“Le discours sur la peinture de paysage dans le romantisme allemand. Fondements et enjeux d’un débat esthétique autour de 1800”, Université Paris 8; see “Publications”)
  • 1992: “Agrégation” in German studies
  • 1988-93: Student at the Ecole Normale Supérieure, Paris
  • Since 2005: “Directrice de recherche” at the Centre National de la Recherche Scientifique (CNRS; 2005-2009: UMR “Pays germaniques”, ENS, Paris; 2009-2011: Centre Marc Bloch, Berlin; since 2011 Centre Georg Simmel, EHESS)
  • 1996-2005: “Chargée de recherche” at the CNRS (UMR “Pays germaniques”, ENS, Paris)
  • 1993-96: “Allocataire-monitrice-normalienne”, Department of German studies, Université Paris 8

 Duties

Other duties

  • Since 2011: Member of the Directory Board (“Vorstand”) of the Zentrum für Klassik-Forschung, Weimar, Klassik Stiftung (Germany)
  • Since 2011: Member of the Advisory Board (“conseil scientifique”) of the Musée du Louvre, Paris
  • Member of the Advisory Board of Monatshefte für deutschsprachige Literatur und Kultur (editor: Hans Adler, University of Wisconsin, Madison, USA)
  • Member of the Advisory Board of Arbitrium. Zeitschrift für Rezensionen der germanistischen Literaturwissenschaft (editors: Wolfgang Harms, Peter Strohschneider and Friedrich Vollhardt, De Gruyter Verlag, Berlin, Germany)
  • Member of the Advisory Board of the Journal of Art Historiography (editor: Richard Woodfield), University of Glasgow, online
  • Member of the Advisory Board of Classical Receptions Journal (editor: Lorna Hardwick), Oxford University Press

 Publications

 Books

  • 2000 – Johann Joachim Winckelmann. Enquête sur la genèse de l’histoire de l’art, Paris, Presses Universitaires de France, 2000, 337 p. (German translation: Untersuchungen zu Winckelmanns Exzerptheften. Ein Beitrag zur Genealogie der Kunstgeschichte im 18. Jahrhundert, tr. Wolfgang von Wangenheim and René Mathias Hofter, Ruhpolding, Verlag Franz Philipp Rutzen, 2005, 208 p.)
  • 1996 – Peindre le paysage. Discours critique et renouveau pictural dans le romantisme allemand, Tusson, Editions Du Lérot, 1996, 504 p.

 Edited volumes

  • 2013 – Herder und die Künste. Ästhetik, Kunsttheorie, Kunstgeschichte, ed. Elisabeth Décultot and Gerhard Lauer, Heidelberg, Carl Winter Verlag, 2013, 325 p.
  • 2012 – Kunst und Empfindung. Zur Genealogie einer kunsttheoretischen Fragestellung in Deutschland und Frankreich im 18. Jahrhundert, ed. Elisabeth Décultot and Gerhard Lauer, Heidelberg, Winter Verlag, 2012, 186 p.
  • 2011 – Raffael als Paradigma. Rezeption, Imagination und Kult im 19. Jahrhundert, ed. Elena Agazzi, Elisabeth Décultot and Gilbert Heß, Berlin, De Gruyter, 2011, 426 p.
  • 2010 – Musées de papier. L’Antiquité en livres, 1600-1800, ed. Elisabeth Décultot, Paris, Editions du Musée du Louvre/Gourcuff-Gradenigo, 2010, 168 p. (catalog of the exhibition: “Musées de papier. L’Antiquité en livres, 1600-1800”, curator: E. Décultot, Musée du Louvre, Paris, 25th Sept. 2010-3rd Jan. 2011).
  • 2009 – Graecomania. Der europäische Philhellenismus, ed. E. Décultot, E. Agazzi and Gilbert Heß, Berlin, De Gruyter, 2009, 372 p.
  • 2009 – Johann Georg Wille (1715-1808) et son milieu: un réseau européen de l’art au XVIIIe siècle, ed. E. Décultot, M. Espagne and F.-R. Martin, Paris, Ecole du Louvre, 2009, 260 p.
  • 2007 – Dictionnaire du Monde Germanique, ed. E. Décultot, M. Espagne and J. Le Rider, Paris, Editions Bayard, 2007, 1309 p.
  • 2006 – Esthétiques de l’Aufklärung, ed. S. Buchenau and E. Décultot, Paris, CNRS-Editions, 2006, 209 p. (Revue Germanique Internationale, No. 4).
  • 2006 – J. J. Winckelmann, De la description, Paris, Macula, 2006, 208 p. (translated with introduction and notes by E. Décultot).
  • 2003 – Le Laocoon. Histoire et réception, ed. E. Décultot, J. Le Rider and F. Queyrel, Paris, Presses Universitaires de France, 2003, 327 p. (Revue germanique internationale, No. 19).
  • 2003 – Lire, copier, écrire. Les bibliothèques manuscrites et leurs usages au XVIIIe siècle, ed. E. Décultot, Paris, CNRS Editions, 2003, 246 p.
  • 2002 – “Esthétique”. Histoire d’un transfert franco-allemand, ed. E. Décultot, Paris, Presses Universitaires de France, 90 p., 2002 (Revue de Métaphysique et de Morale, No. 2002/2).
  • 2001 – Théories et débats esthétiques au dix-huitième siècle. Eléments d’une enquête/Debates on Aesthetics in the Eighteenth Century. Questions of Theory and Practice, ed. E. Décultot and M. Ledbury, Paris, Honoré Champion, 2001, 340 p.
  • 2000 – Ecrire l’histoire de l’art: France-Allemagne, 1750-1920, ed. E. Décultot, Paris, Presses Universitaires de France, 2000, 285 p. (Revue germanique internationale, No. 13).
  • 1999 – Johann Georg Wille. Briefwechsel, ed. E. Décultot, M. Espagne and M. Werner, Tübingen, Max Niemeyer Verlag, 1999, 762 p.
  • 1997 – Le paysage en Allemagne et en France autour de 1800, ed. E. Décultot and C. Helmreich, Paris, Presses Universitaires de France, 1997, 283 p. (Revue germanique internationale, No. 7).

Articles in peer reviewed journals

  • 2013 – Du musée d’images au musée imaginaire. Les recueils d’antiquités et la tradition des musées de papier aux XVIIe et XVIIIe siècles, in: Revue de l’art, No. 182, 2013-4, p. 19-26.
  • 2013 – Freiheit. Zur Entwicklung einer Schlüsselkategorie von Winckelmanns Kunstverständnis, in: Das Achtzehnte Jahrhundert, No. 37.2 (2013), p. 219-233.
  • 2012 – Eine Geschichte der antiken Kunst im Kleinen. Zu Johann Joachim Winckelmanns Description des Pierres Gravées du feu Baron de Stosch., in: Antike und Abendland, No. 58, 2012, p. 167-188.
  • 2011 – Genèse d’une histoire de l’art par les images. Retour sur l’exposition “Musées de papier. L’Antiquité en livres, 1600-1800” (Musée du Louvre, 25 septembre 2010-3 janvier 2011), in: Anabases. Traditions et réceptions de l’Antiquité, No. 14, 2011, p. 187-208.
  • 2010 – Quand l’Antiquité vivait dans les livres, in: Grande Galerie. Le Journal du Louvre, Sept.-Nov. 2010, No. 13, p. 36-37.
  • 2010 – Des musées de papier: l’Antiquité en livres, in: Dossier de l’Art, No. 180, décembre 2010 (numéro “Le néo-classicisme”), p. 48-49.
  • 2009 – Les pérégrinations européennes du mot romantique, in: Critique. Revue générale des publications françaises et étrangères, June-July 2009 (special issue “L’Europe romantique”), vol. LXV, No. 745-746, p. 456-466.
  • 2009 – Anthropologie et ethnologie de l’histoire de l’art au XVIIIe siècle. Winckelmann et le tableau des peuples antiques, in: Etudes germaniques, No. 64, Oct.-Dec. 2009, p. 821-839.
  • 2008 – Von der Seelenkunde zur Kunsttheorie. Zu Sulzers Untersuchung über den Ursprung der angenehmen und unangenehmen Empfindungen (1751/52), in: Scientia Poetica. Jahrbuch für Geschichte der Literatur und der Wissenschaften, Berlin, Walter de Gruyter, No. 12, 2008, p. 69-88.
  • 2007 – La Sphère de couleurs de Philipp Otto Runge (1810), in: Techné, No. 26, 2007, p. 35-41.
  • 2006 – Métaphysique ou physiologie du beau? La théorie des plaisirs de Johann Georg Sulzer (1751-1752), in: Revue Germanique Internationale (Nouvelle série), No. 4, 2006, p. 93-106 (special issue: Esthétiques de l’Aufklärung, ed. S. Buchenau and E. Décultot, Paris, CNRS éditions).
  • 2005 – Constructions éditoriales d’un mythe. L’élaboration des Winckelmann’s Werke à Weimar (1808-1820), in: Revue Germanique Internationale (Nouvelle série), No. 1-2, 2005, Paris, CNRS Editions, p. 23-34.
  • 2003 – Le Laocoon de Gotthold Ephraim Lessing. De l’imagination comme fondement d’une nouvelle méthode critique, in: Etudes philosophiques, Paris, PUF, 2003, No. 2, p. 197-212.
  • 2003 – Les Laocoon de Winckelmann, in: Revue germanique internationale, No. 19, 2003, p. 145-157 (special issue: Le Laocoon. Histoire et réception, ed. E. Décultot, Jacques Le Rider, François Queyrel, Paris, PUF).
  • 2003 – Rome 1820. Les nazaréens et le paysage, in: Studiolo, Revue d’histoire de l’art de l’Académie de France à Rome, Rome/Paris, Villa Médicis et Somogy, 2003, 2, p. 43-75.
  • 2002 – Ästhetik/esthétique. Etapes d’une naturalisation (1750-1840), in: Revue de Métaphysique et de Morale, Paris, PUF, 2002/2, June, p. 157-178 (special issue: “Esthétique”. Histoire d’un transfert franco-allemand, ed. E. Décultot).
  • 2002 – Theorie und Praxis der Nachahmung. Untersuchungen zu Winckelmanns Exzerptheften, in: Deutsche Vierteljahrsschrift für Literaturwissenschaft und Geistesgeschichte, No. 76-1, 2002 (March), p. 27-49.
  • 2001 – De la peinture de paysage comme genre politique. Caspar David Friedrich et l’invention du paysage allemand, in: Bulletin des musées de Dijon, 7, 2001, p. 68-74.
  • 2001 – Wie gelangte Winckelmanns Nachlaß nach Frankreich? Rekonstruktion und Analyse eines Kulturtransfers besonderer Art, in: Rom – Paris – Stendal. Der Winckelmann-Nachlaß in Paris. Zur Geschichte der Handschriften Winckelmanns, ed. Winckelmann-Gesellschaft, Stendal 2001, p. 7-33 (Schriften der Winckelmann-Gesellschaft, vol. XXI).
  • 2000 – Les lectures françaises de Winckelmann. Enquête sur une généalogie croisée de l’histoire de l’art, in: Revue germanique internationale, No. 13, 2000, p. 49-65 (special issue: Ecrire l’histoire de l’art: France-Allemagne, 1750-1920, ed. E. Décultot, Paris, PUF).
  • 1999 – Le cosmopolitisme en question. Goethe face aux saisies françaises d’œuvres d’art sous la Révolution et sous l’Empire, in: Revue Germanique Internationale, No. 12, 1999, p. 161-175.
  • 1999 – Les ambiguïtés du paradigme grec. Etude sur les sources de Winckelmann, in: Recherches germaniques, Université Marc Bloch/Strasbourg, 1999, No. 29, p. 1-14.
  • 1999 – Winckelmann naturaliste. L’histoire naturelle et la naissance de l’histoire de l’art, in: Dix-huitième siècle, PUF, 1999, No. 31 (special issue: Mouvement des sciences et esthétiques(s), ed. M. Baridon and C. Rolland), p. 179-194.
  • 1998 – La réception de Heine en France entre 1860 et 1960. Contribution à une histoire croisée des disciplines littéraires, in: Revue Germanique Internationale, No. 9, 1998, Paris, PUF, p. 167-190.
  • 1998 – Eléments d’une histoire interculturelle de l’esthétique. La Théorie générale des beaux-arts de Johann Georg Sulzer, in: Revue Germanique Internationale, No. 10, 1998, Paris, PUF, p. 141-160.
  • 1997 – Friedrich Schlegel et “l’art divin de la peinture”, in: Etudes germaniques, No. 52/4, Oct.-Dec. 1997, Paris, Didier Erudition, p. 629-648.
  • 1997 – Genèse d’un discours nouveau sur la peinture de paysage. La réception du Moine au bord de la mer de Caspar David Friedrich (1808-1810), in: Revue germanique internationale, No. 7, 1997, p. 143-153 (special issue: Le paysage en Allemagne et en France autour de 1800, ed. C. Helmreich and E. Décultot, Paris, PUF).
  • 1995 – Das frühromantische Thema der “musikalischen Landschaft” bei Philipp Otto Runge und Ludwig Tieck, in: Athenäum. Jahrbuch für Romantik, Ferdinand Schöningh, No. 5, 1995, p. 213-234.

 Chapters in collective volumes

  • 2013 – “Voll vortrefflicher Grundsätze…; aber…”. Herders Auseinandersetzung mit Winckelmanns Schriften zur Kunst, in: Herder und die Künste. Ästhetik, Kunsttheorie, Kunstgeschichte, ed. Elisabeth Décultot and Gerhard Lauer, Heidelberg, Carl Winter Verlag, 2013, p. 81-99.
  • 2013 – Einleitung, in: Herder und die Künste. Ästhetik, Kunsttheorie, Kunstgeschichte, ed. Elisabeth Décultot and Gerhard Lauer, Heidelberg, Carl Winter Verlag, 2013, p. 7-9 (en collaboration avec Gerhard Lauer).
  • 2013 – A-t-on besoin de l’esthétique? Enquête sur la réception française d’une nouvelle science allemande entre 1750 et 1815, in: Penser l’art dans la seconde moitié du XVIIIe siècle: théorie, critique, philosophie, histoire, ed. Christian Michel and Carl Magnusson (Collection d’histoire de l’art de l’Académie de France à Rome, No. 15), Rome/Paris, Somogy, 2013, p. 273-287.
  • 2013 – Kunstgeschichte (histoire de l’art), in: Rousseau und die Moderne, ed. Iwan Michelangelo D’Aprile and Stefanie Stockhorst, Göttingen, Wallstein Verlag, 2013, p. 169-182.
  • 2013 – Winckelmanns Lese- und Exzerpierkunst. Übernahme und Subversion einer gelehrten Praxis, in: Wissensräume. Bibliotheken in der Literatur, ed. Mirko Gemmel and Margrit Vogt, Berlin, Ripperger & Kremers Verlag, 2013, p. 137-165.
  • 2013 – Von Winterthur nach Berlin. Zu Johann Georg Sulzers europäischen Vermittlungsaktivitäten, in: Europa in der Schweiz – Grenzüberschreitender Kulturaustausch im 18. Jahrhundert, ed. Heidi Eisenhut, Anett Lütteken, Carsten Zelle, Göttingen, Wallstein, 2013, p. 151-168.
  • 2013 – Winckelmann neu gelesen. Zu Lessings polemischer Lektüre der Gedancken über die Nachahmung und der Geschichte der Kunst des Alterthums, in: Unordentliche collectanea. Gotthold Ephraim Lessings Laokoon zwischen antiquarischer Gelehrsamkeit und ästhetischer Theoriebildung, ed. Jörg Robert und Friedrich Vollhardt, Berlin, De Gruyter, 2013, p. 321-336.
  • 2012 – Kunsttheorie als Theorie des Empfindungsvermögens. Zu Johann Georg Sulzers psychologischen und ästhetischen Studien, in: Kunst und Empfindung. Zur Genealogie einer kunsttheoretischen Fragestellung in Deutschland und Frankreich im 18. Jahrhundert, ed. Elisabeth Décultot and Gerhard Lauer, Heidelberg, Carl Winter Verlag, 2012, p. 81-101
  • 2012 – Einleitung, in: Kunst und Empfindung. Zur Genealogie einer kunsttheoretischen Fragestellung in Deutschland und Frankreich im 18. Jahrhundert, ed. Elisabeth Décultot and Gerhard Lauer, Heidelberg, Carl Winter Verlag, 2012, p. 7-13 (en collaboration avec Gerhard Lauer).
  • 2012 – De la science de l’âme à la théorie des beaux-arts. L’œuvre de Johann Georg Sulzer et l’esthétique des Lumières, in: Les Lumières: un héritage et une mission. Hommage à Jean Mondot, ed. Gilbert Merlio and Nicole Pelletier, Pessac, Presses universitaires de Bordeaux, 2012, p. 177-192.
  • 2011 – Vorwort, in: Raffael als Paradigma. Rezeption, Imagination und Kult im 19. Jahrhundert, ed. Elena Agazzi, Elisabeth Décultot and Gilbert Heß, Berlin, De Gruyter, 2011, p. IX-XXIX (in collaboration with Gilbert Heß and Elena Agazzi).
  • 2011 – Johann Georg Sulzers ‘System der schönen Künste’, in: Johann Georg Sulzer (1720-1779). Aufklärung zwischen Christian Wolff und David Hume, ed. Frank Grunert and Gideon Stiening, Berlin, Akademie Verlag, 2011, p. 211-225.
  • 2011 – Winckelmanns Medizinstudien. Zur Wechselwirkung von kunstgeschichtlichen und medizinischen Studien, in: Heilkunst und schöne Künste. Wechselwirkungen von Medizin, Literatur und bildender Kunst im 18. Jahrhundert, ed. Heidi Eisenhut, Anett Lütteken and Carsten Zelle, Göttingen, Wallstein Verlag, 2011, p. 108-130.
  • 2011 – Erlebte oder erträumte Antike? Zu Winckelmanns geplanten Griechenlandreisen, in: Ruinen der Moderne. Archäologie und die Künste, ed. Eva Kocziszky, Berlin, Dietrich Reimer Verlag, 2011, p. 125-140.
  • 2011 – Diderots Versuch über die Malerei, in: Goethe-Handbuch Kunst, ed. Andreas Beyer and Ernst Osterkamp, Stuttgart, Metzler, 2011, p. 333-342.
  • 2010 – Die Schattenseiten der Seele: Zu Johann Georg Sulzers Theorie der dunklen Vorstellungen, in: Formen des Nichtwissens der Aufklärung, ed. Hans Adler and Rainer Godel, Paderborn, Wilhelm Fink Verlag, 2010, p. 263-278.
  • 2010 – Genèse d’une histoire de l’art par les images. Les recueils d’antiquités et la naissance du discours historique sur l’art, 1600-1800, in: Musées de papier. L’Antiquité en livres, 1600-1800, ed. E. Décultot, Paris, Editions du Musée du Louvre/Gourcuff-Gradenigo, 2010, p. 24-35.
  • 2010 – Présentation, in: Musées de papier. L’Antiquité en livres, 1600-1800, ed. E. Décultot, Paris, Editions du Musée du Louvre/Gourcuff-Gradenigo, 2010, p. 8-9.
  • 2010 – La réception française du modèle universitaire allemand à l’époque napoléonienne. L’exemple de l’université de Göttingen, in: Göttingen vers 1800. L’Europe des sciences de l’homme, ed. Hans Erich Bödeker, Philippe Büttgen and Michel Espagne, Paris, Editions du Cerf, 2010, p. 107-127 (French translation of: Die Wissenschaft vom Menschen in Göttingen um 1800, ed. H. E. Bödeker, P. Büttgen and M. Espagne, Göttingen, Vandenhoeck und Ruprecht, 2008).
  • 2010 – Zur Vorgeschichte des klassisch-romantischen Landschaftsdiskurses. Die Landschaftsmalerei in den deutschen Kunsttheorien zwischen 1760 und 1790, in: Landschaft am “Scheidepunkt”, Evolutionen einer Gattung in Kunsttheorie, Kunstschaffen und Literatur um 1800, ed. Reinhard Wegner and Markus Bertsch, Göttingen, Wallstein Verlag, 2010, p. 17-38.
  • 2009 – Winckelmanns Konstruktion der griechischen Nation, in: Graecomania. Der europäische Philhellenismus, ed. Elena Agazzi, Elisabeth Décultot and Gilbert Heß, Berlin, De Gruyter, 2009, p. 39-59.
  • 2009 – Wille et les livres: choix et stratégies d’un importateur d’ouvrages allemands en France, in: Johann Georg Wille (1715-1808) et son milieu: un réseau européen de l’art au XVIIIe siècle, ed. E. Décultot, M. Espagne and F.-R. Martin, Paris, Ecole du Louvre, 2009, p. 109-123.
  • 2009 – Le génie et l’art poétique dans les textes du jeune Herder. Examen d’une tension, in: Le culte des Grands Hommes, 1750-1850, ed. T. W. Gaehtgens and Gregor Wedekind, Paris, Editions de la Maison des Sciences de l’Homme, 2009, p. 103-116.
  • 2009 – “Tout converge vers le paysage”. La notion de Landschafterey chez Philipp Otto Runge et la question des frontières entre genres picturaux, in: Romantisme et frontière, ed. Alain Muzelle, Nancy, CEGIL, 2009, p. 117-130.
  • 2009 – Le débat français sur l’esthétique philosophique allemande (1820-1850), in: Romantisme, l’esthétisme en acte, ed. Jean-Louis Cabanès, Paris, Presses Universitaires de Paris Ouest, 2009, p. 49-63.
  • 2008 – Von Göttingen nach Paris und zurück. Philipp Albert Stapfers und Charles de Villers’ Beitrag zum deutsch-französischen Wissenschaftstransfer (1800-1815), in: Die Wissenschaft vom Menschen in Göttingen um 1800, ed. Hans Erich Bödeker, Philipp Büttgen and Michel Espagne, Göttingen, Vandenhoeck und Ruprecht, 2008, (Veröffentlichungen des Max-Planck-Instituts für Geschichte, vol. 237), p. 85-99.
  • 2008 – Salomon Reinach et l’archéologie classique allemande, 1880-1920, in: Les frères Reinach. Colloque réuni les 22 et 23 juin 2007 à l’Académie des Inscriptions et Belles-Lettres, ed. Sophie Basch, Michel Espagne, Jean Leclant, Paris, éditions de l’AIBL, 2008, p. 177-203.
  • 2008 – En quelle langue parler de l’art? Enquête sur le lexicographe Sulzer dans son rapport à la France, in: Les intellectuels suisses alémaniques et la culture francophone au XVIIIe siècle. Actes du colloque du 24-26 octobre 2004, ed. Michèle Crogiez Labarthe, Genève, Slatkine, 2008, p. 67-84.
  • 2008 – L’école française existe-t-elle? Regards allemands sur une catégorie historiographique controversée (1750-1760), in: Art français et art allemand au XVIIIe siècle. Regards croisés (actes du colloque de l’Ecole du Louvre, 6-7 juin 2005), ed. Patrick Michel, Paris, Ecole du Louvre, 2008, p. 137-149.
  • 2008 – La réception française du modèle universitaire allemand à l’époque napoléonienne. L’exemple de l’université de Götingen, in: L’Allemagne face au modèle français, ed. Françoise Knopper and Jean Mondot, Toulouse, Presses universitaires du Mirail, 2008, p. 239-260.
  • 2007 – Art. “Cathédrale de Strasbourg”, “Classicisme (histoire littéraire)”, “Germanistik (études allemandes) en Allemagne”, “Germanistik (études allemandes) en France”, “Paysage (peinture et théorie picturale)”, “Romantisme (histoire littéraire)”, “Schlegel (August Wilhelm)”, “Tieck (Ludwig)”, “Winckelmann (Johann Joachim)”, in: Dictionnaire du Monde Germanique, ed. E. Décultot, M. Espagne and J. Le Rider, Paris, Editions Bayard, 2007, p. 167-168, 193-195, 399-401, 401-404, 839-840, 1003-1007, 1030-1031, 1130-1131, 1221-1222.
  • 2007 – Winckelmann e Caylus: alcuni aspetti di un dibattito storiografico (trad. en italien par S. Ferrari), in: Paesaggi europei del Neoclassicismo, ed. Giulia Cantarutti and Stefano Ferrari, Bologne, Il Mulino, 2007, p. 37-60.
  • 2007 – Johann Joachim Winckelmann (1717-1768), in: Klassiker der Kunstgeschichte, ed. Ulrich Pfisterer, vol. 1 (Von Winckelmann bis Warburg), München, Beck, 2007, p. 12-28.
  • 2007 – Heinse als Leser Winckelmanns. Eine kritische Beleuchtung, in: Wilhelm Heinse. Der andere Klassizismus, ed. Markus Bernauer and Norbert Miller, Göttingen, Wallstein Verlag, 2007, p. 86-98.
  • 2007 – La peinture de paysage dans le discours allemand sur l’art entre 1760 et 1810: une histoire européenne, in: Colloquium Helveticum. Cahiers suisses de littérature générale et comparée. Schweizer Hefte für allgemeine und vergleichende Literaturwissenschaft. Quaderni svizzeri di letteratura generale e comparata, No. 38, 2007, (Literarische Landschaftsbilder, Images littéraires du paysage, Immagini letterarie del paesaggio, ed. Florence Pennone and Roger W. Müller Farguell), Fribourg, Academic Press, p. 49-65.
  • 2007 – Wie Kunst zum Gegenstand von Geschichte wird. Winckelmanns Arbeit an organischen Entwicklungsmodellen, in: Der Körper der Kunst. Konstruktionen der Totalität im Kunstdiskurs um 1800, ed. Johannes Grave, Hubert Locher and Reinhard Wegner, Göttingen, Vandenhoeck und Ruprecht, 2007, p. 13-30.
  • 2006 – Ästhetik versus Literaturkritik: Probleme bei der Rezeption eines deutschen Begriffs in Frankreich um 1800, in: Germanistik in und für Europa. Faszination-Wissen (Texte des Münchener Germanistentages 2004), ed. Konrad Ehlich, Bielefeld, Aisthesis Verlag, 2006, p. 185-188.
  • 2006 – Die Aufwertung der Landschaftsmalerei in der Kunst der Nazarener in Rom: Ein langsamer Prozeß (1810-1830), in: Rom-Europa. Treffpunkt der Kulturen, 1780-1820, ed. Paolo Chiarini and Walter Hinderer, Würzburg, Königshausen und Neumann, 2006, p. 119-134.
  • 2005 – “Ce n’est pas la peine de créer le nom d’esthétique”. Enquête sur la difficile acclimatation d’un néologisme allemand en France (1750-1815), in: Polychronie de la traduction. Temps de l’écriture, temps de la traduction, ed. Bernhild Boie and Sylvie Le Moël, Tours, Presses Universitaires François Rabelais, 2005, p. 41-60.
  • 2005 – L’esthétique de Sulzer entre l’Allemagne et la France au XVIIIe siècle, in: L’esthétique de Johann Georg Sulzer (1720-1779), ed. B. Deloche, Lyon, Presses de l’Université Jean Moulin-Lyon 3, 2005, p. 11-37.
  • 2004 – Art. “Dichtung”, “Romantique”, “Still/Stille”, in: Vocabulaire européen des philosophies, ed. Barbara Cassin, Paris, Le Seuil/Le Robert, 2004, p. 312-316; p. 1091-1095; p. 1216-1217.
  • 2004 – Winckelmann et Caylus. Enquête sur les rapports de l’histoire de l’art au savoir antiquaire, in: Le comte de Caylus, les arts et les lettres. Actes du colloque international Université d’Anvers (UFSIA) et Voltaire Foundation, Oxford, 26-27 mai 2000, ed. Nicholas Cronk and Kris Peeters, Amsterdam, Rodopi éditions, 2004, p. 59-78.
  • 2004 – Comment l’art est-il venu aux Grecs? Winckelmann face à Shaftesbury, Caylus et Herder, in: Klassizismen und Kosmopolitismus. Programm oder Problem? Austausch in Kunst und Kunsttheorie im 18. Jahrhundert, ed. Pascal Griener and Kornelia Imesch, Zürich, Schweizerisches Institut für Kunstwissenschaft, 2004, p. 45-58.
  • 2004 – Peinture de paysage et description. Quelques débats allemands autour de 1800, in: La description de l’œuvre d’art. Du modèle classique aux variations contemporaines, ed. Olivier Bonfait, Rome/Paris, Académie de France à Rome/Villa Medici, 2004, p. 201-214.
  • 2003 – Politische und hermeneutische Positionen der französischen Germanisten zwischen Hitlers Machtübernahme und dem Kriegsausbruch, in: Literaturwissenschaft und Nationalsozialismus, ed. H. Dainat and L. Danneberg, Tübingen, Niemeyer Verlag, 2003, p. 301-320.
  • 2003 – Géographies imaginaires. Winckelmann et la théorie du climat, in: Les représentations du Sud. Du factuel au fictif, ed. Jean Mondot, Bordeaux, Presses de la Maison des sciences de l’Homme d’Aquitaine, 2003, p. 83-93.
  • 2003 – L’art de l’extrait: définition, évolution, enjeux (Introduction), in: Lire, copier, écrire. Les bibliothèques manuscrites et leurs usages au XVIIIe siècle, ed. E. Décultot, Paris, CNRS Editions, 2003, p. 7-28.
  • 2003 – L’art winckelmannien de la lecture. Reprise et subversion d’une pratique érudite, in: Lire, copier, écrire. Les bibliothèques manuscrites et leurs usages au XVIIIe siècle, ed. E. Décultot, Paris, CNRS Editions, 2003, p. 91-110.
  • 2002 – Die französische Rezeption deutscher Ästhetik, 1830-1848, in: Deutsch-französischer Ideentransfer im Vormärz, ed. Gerhard Höhn and Bernd Füllner, Bielefeld, Aisthesis Verlag (Forum Vormärz Forschung, Jahrbuch 2002, 8. Jahrgang), p. 229-248.
  • 2001 – Lire, copier, écrire. Enquête sur la bibliothèque manuscrite de Winckelmann, in: Les bibliothèques d’écrivains, ed. Paolo D’Iorio and Daniel Ferrer, Paris, CNRS Editions, 2001, p. 29-49.
  • 2001 – Johann Joachim Winckelmann. Une “esthétique” en réponse à la Querelle des Anciens et des Modernes, in: Théories et débats esthétiques au dix-huitième siècle. Eléments d’une enquête/Debates on Aesthetics in the Eighteenth Century. Questions of Theory and Practice, ed. E. Décultot and Mark Ledbury, Paris, Honoré Champion, 2001, p. 233-252.
  • 2001 – Généalogie d’un malentendu. La place de Winckelmann dans les panthéons littéraires français et allemand à la fin du XVIIIe siècle, in: L’art et les normes sociales au XVIIIe siècle, ed. Thomas W. Gaehtgens, Christian Michel, Daniel Rabreau, Martin Schieder, Paris, Editions de la Maison des Sciences de l’Homme, 2001, p. 15-28.
  • 2000 – Le retable-paysage de Tetschen. Une polémique romantique autour d’un tableau de Caspar David Friedrich, in: Paysages romantiques, ed. Gérard Peylet, Bordeaux, Université de Bordeaux 3, 2000, p. 141-154.
  • 1999 – Les métamorphoses du nietzchéisme français dans les années 1930-1940. Le cas de Jean-Edouard Spenlé, in: Nietzsche. Cent ans de réception française, ed. Jacques Le Rider, Saint Denis, Editions Suger/Université de Paris 8, 1999, p. 103-118.
  • 1998 – Peindre la montagne dans le romantisme allemand. Les divergences esthétiques de Friedrich, Koch et Carus, in: Le Sentiment de la Montagne, Catalogue d’exposition, Musée des beaux-arts de Grenoble, février-mars 1998, ed. Serge Lemoine, Grenoble/Paris, Editions de la Réunion des Musées Nationaux/Editions Glénat, 1998, p. 47-57 (trad. italienne: La pittura della montagna nel romanticismo tedesco. Le divergenze estetiche tra Friedrich, Koch e Carus, in: Le seduzioni della montagna da Delacroix a Depero, Milan 1998, p. 48-60; trad. par Eileen Romano).
  • 1996 – Peindre le paysage. Franz Sternbald et le problème de la “Landschaftsmalerei”, in: Romantic Geographies, ed. Colin Smethurst, Glasgow, University of Glasgow-French and German Publications, 1996, p. 83-98.
  • 1995 – La section d’allemand de l’Ecole Normale Supérieure depuis la fin du XIXe siècle jusqu’à la veille de la seconde guerre mondiale, in: L’Ecole Normale Supérieure et l’Allemagne, ed. M. Espagne, Leipzig, Leipziger Universitätsverlag, 1995, p. 37-64.

 Translations

  • 2006 – J. J. Winckelmann, De la description, Paris, Macula, 2006, 208 p. (translated with introduction and notes by E. Décultot).

  Coordination of international projects

  • 2012-2014 – Coordination of the “Programme de Formation-Recherche” “Poétique du récit historique” of the of the CIERA (Centre Interdisciplinaire d’Etudes et de Recherches sur l’Allemagne), in collaboration with Daniel Fulda, (Universität Halle, Germany), Christian Helmreich (Université de Paris 8), Jacques Le Rider (EPHE) and Johannes Süßmann (Universität Paderborn, Germany).
  • 2009-2013 — Coordination of the French and German ANR-DFG-Research Programm: “Esthétique. Histoire d’un transfert franco-allemand/Ästhetik. Geschichte eines deutsch-französischen Ideentranfers” in collaboration with Prof. Dr. Gerhard Lauer (Georg-August-Universität Göttingen) (see “Publications”).
  • 2006-2008 – Coordination of the Research Programm: “Art et identité culturelle européenne à l’époque du néo-classicisme et du romantisme/Klassizistisch-romantische Kunst(t)räume. Imaginationen im Europa des 19. Jahrhunderts und ihr Beitrag zur kulturellen Identitätsfindung” at the Villa Vigoni, Menaggio (Italy), in collaboration with Dr. Gilbert Hess (Georg-August-Universität Göttingen) and Prof. Dr. Elena Agazzi (Università di Bergamo) (see “Publications”).

 Organization of conferences, round tables and summer schools

  • 20th-22th September 2012 – Organization of the conference: “Genuß bei Rousseau”, in colloboration with Helmut Pfeiffer (Humboldt Universität) and Vanesa de Senarclens (Humboldt Universität) at the Centre Marc Bloch and at the Humboldt Universität, Berlin (will be published by Königshausen & Neumann, Würzburg).
  • 19th-20th April 2012 – Organization of the conference “Herder et les arts: esthétique, théorie et histoire/Herder und die Künste: Ästhetik, Kunsttheorie, Kunstgeschichte”, in collaboration with Gerhard Lauer, at the Centre Marc Bloch, Berlin (published in 2013, Carl Winter Verlag, Heidelberg).
  • 16th-17th June 2011 – Organization of the conference “Le discours sur la sculpture au XVIIIe siècle: enjeux et débats/Der kunsttheoretische Diskurs über die Skulptur im 18. Jahrhundert: Gegenstände, Probleme, Auseinandersetzungen”, in collaboration with Gerhard Lauer, at the Centre allemand d’histoire de l’art, Paris (published in 2013, Carl Winter Verlag, Heidelberg).
  • 6th-8th October 2010 – Organization of the conference: “L’art et la faculté de sentir. Enquête sur une généalogie de la cognition artistique dans l’esthétique française et allemande, 1730-1800/Die Kunst und das Empfindungsvermögen. Zur Genealogie der künstlerischen Kognition in der französischen und deutschen Ästhetik des 18. Jahrhunderts”), in collaboration with Gerhard Lauer, Centre Marc Bloch, Berlin (published in 2012, Carl Winter Verlag, Heidelberg).
  • 2006-2008 – Organization of three conferences at the Villa Vigoni, Menaggio (Italy). First conference: “Le philhellénisme européen au XIXe siècle/Der europäische Philhellenismus im 19. Jahrhundert”, 30.11.-03.12.2006; second conference: “Lectures de Raphaël en Europe au XIXe siècle/Raffael im 19. Jahrhundert”, 03.12-06.12.2007; third conference: “L’orientalisme au XIXe siècle/Orientalismus im 19. Jahrhundert”, 31. 08-03.09.2008 (published in 2009 and 2011, De Gruyter, Berlin).
  • 19th-20th January 2007 – Organization of the conference: “Un réseau européen de l’art au XVIIIe siècle: Jean-Georges Wille (1715-1808) et son milieu”, Ecole Normale Supérieure and Ecole du Louvre, in collaboration with Michel Espagne and François-René Martin (published in 2009, éditions de l’Ecole du Louvre, Paris).
  • 30th Sept.-1st Oct. 2005 – Organization of the conference: “Esthétiques de l’Aufklärung (1720-1780)”, Ecole Normale Supérieure, Paris, in collaboration with Stefanie Buchenau (published in 2006, CNRS éditions, Paris).
  • 15th-16th March 2002 – Organization of the conference: “Lire au XVIIIsiècle. Les écrivains et leur bibliothèque manuscrite”, Ecole Normale Supérieure, Paris (published in 2003, CNRS éditions, Paris).
  • 29th-30th April 2002 – Organization of the conference: “Laocoon. Histoire et réception”, Institut Historique Allemand, Ecole Normale Supérieure and EPHE, Paris, in collaboration with Jacques Le Rider and François Queyrel. (published in 2003, Presses Universitaires de France, Paris).
  • 11th-12th Dec. 1998 – Organization of the conference: “L’histoire de l’histoire de l’art entre la France et l’Allemagne”, Maison Heine and Ecole Normale Supérieure, Paris (published in 2000, Presses Universitaires de France, Paris).
  • 10th-11th May 1996 – Organization of the conference: “Lectures du paysage en Allemagne et en France autour de 1800”, Ecole Normale Supérieure, Paris, in collaboration with Christian Helmreich (published in 1997, Presses Universitaires de France, Paris).

Other forms of research dissemination

  • Exhibition: Sept. 2010-Jan. 2011 – Curator of the exhibition “Musées de papier. L’Antiquité en livres, 1600-1800”, Musée du Louvre, Paris. Catalog: Musées de papier. L’Antiquité en livres, 1600-1800, ed. E. Décultot, Paris, Editions du Musée du Louvre/Gourcuff-Gradenigo, 2010, 168 p.